تولید محتوای عالی برای اینستاگرام در کوتاهترین زمان ممکن
تولید محتوای جذاب در اینستاگرام و در کوتاهترین زمان دغدغه ی بسیاری از کسب و کارها و بلاگر ها است.
تولید محتوای عالی برای اینستاگرام یکی از مسائل بسیار مهم که بین افراد فعال در اینستاگرام رایج میباشد، این است که چگونه میتوانند محتوای عالی داشته باشند بدون این که ساعتها وقت خود را صرف فکر کردن و تولید محتوا کنند.
برای برخی از افراد، نوشتن کار بسیار سادهای است ولی گرفتن یا انتخاب تصاویر مناسب یک کار پیچیده است که نیاز به تلاش زیادی دارد. این قضیه برای یک سری از افراد دیگر میتواند برعکس عمل کند. در این میان تعدادی از افراد هستند که هم در نوشتن و هم در جستجوی عکسها مهارت بالایی دارند و با هر دو دست و پنجه نرم میکنند. در نظر داشته باشید که مهم نیست شما در چه چیزی مهارت دارید، نکتهی مهم این است که افرادی که در اینستاگرام فعالیتهای جدی دارند، آرزو دارند که راز ایجاد محتوای عالی و پیوسته در اینستاگرام، آن هم در کمترین زمان ممکن یاد بگیرند.
در این مقاله قصد داریم فرایند تولید محتوا را برای شما سادهتر کنیم و همچنین ابزارهای فوقالعادهای برای تولید محتوای جذاب در اینستاگرام در زمان کم و افزایش میزان تعامل مخاطبینتان، به شما معرفی کنیم.
چگونه بهترین محتوا را برای اینستاگرام در کمترین زمان تولید کنیم؟
- مضامین محتوای خود را تعیین کنید
سطلهای محتوا، ستونها، مضامین یا هر نام دیگری که برای این واژه در نظر بگیرید، مهم نیست. مهم این است که به طور مرتب، در مورد موضوعاتی که قصد دارید در اینستاگرام دربارهی آنها صحبت کنید، فکر کنید و مضامین را مشخص کنید.
این مضامین محتوایی را بر اساس آنچه به مخاطبان هدف شما کمک میکند، چیزی که در آن تخصص دارید و چیزی که میخواهید به آن عنوان شناخته شوید، انتخاب کنید. پیشنهاد میشود از سه مضمون برای تولید محتوا استفاده کنید. به عنوان مثال:
- یک برند مراقبت از پوست:
نکاتی دربارهی پوست
پشت صحنهها
زندگی روزمره و عادی
- مربی بهداشت و درمان:
ذهنیت
مدیریت زمان
توانمند سازی
- یک عکاس حرفهای عروسی:
نکاتی درباره عکاسی ویژه عروسی
تجربه عکسبرداری شخصی
حضور و لذت بردن از لحظه
سعی کنید بیش از این به موضوع فکر نکنید. همین عناوین میتوانند به اندازه دلخواه شما گسترده و خاص باشند. موضوع دیگر این است که با توجه به نوع تعاملی که با مخاطبان خود دارید، قطعا میتوانید علاقمندی و تمایلات آنها را کشف کنید و بر اساس مواردی که برداشت کردید، مضامین تولید محتوای خود را تغییر دهید. بنابراین با 3 موضوع کار خود را شروع کنید تا به یک ساختار ثابت برسید و سپس هرماه بر اساس ایدههای جدیدی که به ذهنتان میآید، خیلی ساده محتواهایی با مضامین جدید ایجاد کنید.
- یک بانک از ایدههای جدید داشته باشید
نکتهی دوم که در این مقاله به آن پرداخته شده است، ایجاد یک بانک ایده به صورت سند زنده میباشد تا بتوانید ایدههای جدیدی را که هر لحظه و در هر جایی ممکن است به ذهن شما برسد در آن وارد کنید.
یک بانک از ایدهها ایجاد کنید و هر ایدهی جدیدی را به آن اضافه کنید
سپس در شرایط بهتر در مورد پختهتر شدن ایدهی خود فکر کنید و از ایده به اجرا برسانید. این سند میتواند یک فایل ورد یا google doc باشد یا حتی میتواند توسط ابزاری مانند Evernote ایجاد شده باشد. مهم نوع سند نیست، مهم این است که بتوانید موارد زیر را در این فایل به صورت مکرر وارد کنید. این موارد عبارتند از:
conversations with audience (راه ارتباطی با مخاطبان هدف):
ایمیل یا هر راه ارتباطی که از طریق آن میخواهید با مخاطبان خود در مورد کارهای موردنظرتان صحبت کنید.
Testimonials (توصیفات):
بازخورد و توصیفات مثبتی که دریافت میکنید.
facts and stats (حقایق و آمارها):
حقایق و آمارهای جدید که به دست میآورید.
Milestones (نقاط عطف):
نقاط عطفی که خواهید داشت.
Trials/triumphs(دستاوردها):
دستاوردهایی که در تجارت خود از طریق آن به دست میآورید، در واقع چشمانداز شما میباشد
Tools/processes/apps(ابزارها):
ابزارها، فرایند یا برنامههایی که دوست دارید و از آن استفاده میکنید.
در نظر داشته باشید که وقتی این موارد را در بانک ایدهی خود اضافه میکنید، لازم نیست ایدههای کاملا محتوایی شکل بگیرند. انجام این کار به طور مستمر و منظم، به این معناست که وقتی مینشینید و شروع به ایجاد دستهبندی مطالب بعدی اینستاگرام خود میکنید، یک منبع بیپایان از ایدهها برای تولید محتوای جذاب دارید.
با این کار شما دیگر سردرگم نیستید و به این فکر نمیکنید که قرار است راجع به چه چیزی محتوا تولید کنید، بلکه این بار چالش شما، مخاطبان هدف شما میباشند. شما فقط دغدغهی این را دارید که مطالب مفید و آموزندهای را ارائه دهید و اینکه چگونه با بهکارگیری زبان و لحن مناسب و دقیق، تاثیر بیشتری بر روی مخاطبین هدف خود بگذارید.
به عنوان مثال شما یادداشتهایی در مورد چالشهای کسب و کارتان که در طی هفتهی گذشته تجربه کردهاید، دارید. اکنون میتوانید یک پست در مورد تجربیات خود و راه حلهایی که ارائه دادید، تولید کنید یا چگونگی یک کارآفرین بهتر شدن، را آموزش دهید. نیمی از دغدغههای اینستاگرامرها بر سر تولید محتوای جذاب در اینستاگرام، این هم در کمترین زمان ممکن در وهلهی اول، مسئلهی ایدهها میباشد. بنابراین میتوانید این بخش از مشکلات پیش رو را با ایجاد بانک ایده، که هر روز در حال به روزرسانی میباشد، حذف کنید.
- دستهای از تصاویر و کپشنهای خود ایجاد کنید
همهی ما میدانیم که این کار کاملا منطقی است اما چند بار واقعا وقت برای این کار گذاشتهایم که دستهبندی برای محتوای اینستاگرام خود ایجاد کنیم؟ مطمئنا آنقدری که باید باشد نیست. خیلی از افراد فعال در اینستاگرام قبل از اینکه به اواسط ماه برسند یا در واقع دو هفته قبل از انتشار پست، وقت خود را صرف جستجوی تصویر میکنند و همان روزی که میخواهند تصویر را انتشار دهند، کپشن مربوط به آن پست را مینویسند.
شما با استفاده از مضامین محتوای انتخابی و بانک ایدهها، قادر خواهید بود که برای یک، دو یا حتی چهار هفتهی بعدی خود، طی یک روز محتوا، کپشن و هشتگهای ارزشمند را به سادگی تولید کنید. راز ایجاد دستهبندیهای مناسب، کشف فرایندی است که برای شما موثر واقع شود.
شما ممکن است جز این دسته از افراد باشید که دوست ندارند محتوای یک ماه خود را از قبل آماده کنند، چرا که این افراد تمایل دارند به طور هفتگی تعاملات و ارتباط کاربران با محتواها را بررسی کنند و سپس شروع به تولید محتوای مجدد کنند. از طرفی ممکن است شما فردی باشید که دوست دارد محتوای کامل خود را برای یک ماه ایجاد کند، چرا که برنامه ریزی شما اجازهی ایجاد محتوا به صورت هفتگی را نمیدهد.
هیچ روش درست یا نادرستی وجود ندارد. این امر باید بهینه شود تا زمانی که بتوانید محتوای اینستاگرام خود را بهطور منظم دستهبندی کنید و بر اساس آن دستهبندی، محتواهای خود را به طور پیوسته و نه به صورت پراکنده ارسال کنید. برای دستیابی به هدفتان بهتر است مطمئن شوید که مجموعهای از تصاویر را از قبل دارید و بعد بتوانید به دنبال گرفتن عکسهای جدید باشید.
یک بعد از ظهر وقت بگذارید تا ازخودتان، مکانتان و محصولاتتان عکس بگیرید. در تقویم خود علامت بزنید و آن را انجام دهید تا بانکی از تصاویر ایجاد کنید و برای چند ماه آینده، تصاویر لازم را داشته باشید به جای اینکه دو بار به این موضوع فکر کنید. پیشنهاد میشود با توجه به برنامهی زمانی و تقویم محتوایی که برای خود طراحی کردید، یک یادآوری تنظیم کنید که به صورت هفتهای، دوهفته یک بار یا حتی هر ماه یک بار به شما یادآوری کند وقت آن است که بنشینید و محتوای اینستاگرام خود را برای ماه آینده یا هر زمانی که تعیین کردید، تولید کنید.
تمرکز بر اختصاص مقدار مشخص و معینی از زمان به ایجاد محتوای اینستاگرام، باعث صرفه جویی در زمان در طولانی مدت میشود. این مورد را با زمانی مقایسه کنید که صرف جستجو، انتخاب و ویرایش یک تصویر میکنید و سپس هنگام انجام کار، یک عنوان موقت برای محتوا انتخاب میکنید، مقایسه کنید. قطعا متوجه شدهاید که زمان بسیار زیادی است.
به همین دلیل است که مهارت پیدا کردن در روال ایجاد دسته به شما کمک میکند تا در زمان کمتری، محتوای جذاب اینستاگرام را ایجاد کنید. شما حتی ممکن است به خاطر لذت بردن از این روند، شروع کنید. در ادامه میخواهیم به شما ابزارهایی را معرفی کنیم که در این راه به شما کمک کنند.
ابزارهای پیشنهادی در جهت تسریع تولید محتوای اینستاگرام
Google Docs: از این ابزار برای ایجاد بانک ایده و نگهداری و به روز رسانی ایدههای شما استفاده میشود.
Canva: یک ابزار حرفهای که برای ایجاد کارهای گرافیکی حرفهای به کار میرود.
:Instasize از این ابزار جهت تغییر اندازه وضعیتهای توییتر برای اینستاگرام میتوانید استفاده کنید.
Mojo: این ابزار جهت درگیر کردن بیشتر مخاطبان با استوریهای اینستاگرام میباشد.
VSCO : این ابزار یکی از بهترین ابزارها برای ویرایش تصاویر میباشد.
Smartphone: از این ابزار فوقالعاده نیز میتوانید برای گرفتن عکسها با کیفیت بالا استفاده کنید.
با استفاده از این ابزارها میتوانید سرعت تولید محتوای خود را چندین برابر کنید.
- قالب محتواهای خود را با استفاده از برنامهی canva ایجاد کنید.
مانند ویدیوها و تصاویری که در اینستاگرام خود به اشتراک میگذارید ممکن است عناصر گرافیکی دیگر همچون اینوگرافیکها، متنهایی با گرافیک خوب و یا نقل قولها، بخشی از سند استراتژی محتوایی شما باشد. اگر بخواهید تمامی این موارد را با فتوشاپ و برنامههای کامپیوتری خیلی سنگین، طراحی کنید وقت زیادی را نیز از شما میگیرد. برای سرعت بخشیدن به روند طراحی این کارهای گرافیکی، میتوانید مجموعه ای از الگوها را برای انواع محتواهایی که میدانید بارها و بارها از آن استفاده میکنید، از قبل با برنامهی canva ایجاد کنید و در هنگام انتشار فقط متن و تصویر را تغییر دهید. انجام این کار دو فایده دارد.
در وهلهی اول، این کار باعث میشود که شما مجبور شوید از هر زمان دیگری طرحهای جدید را بسازید یا به چیزهای اصلی فکر کنید. در وهلهی دوم، با داشتن یک مرور کلی بر گرافیک خود، شما میتوانید دیدگاه واضحتری از این داشته باشید که آیا شما در طول تولید محتوای خود برند را حفظ میکنید.
اگر شما میخواهید انتظارات و نیاز مخاطبان هدف خود را برآورده کنید و بر روی آزمایش آگاهی از برند تمرکز کنید، این امر ضروری محسوب میگردد. ممکن است که تا الان الگوهای مختلفی از طریق برنامهی canva ایجاد کرده باشید اما اگر تاکنون اقدام نکردهاید، حتما باید زمانی را به فکر کردن در مورد انواع محتواهایی که میتوانید به اشتراک بگذارید و همچنین تولید قالبهای آنها، اختصاص دهید. انواعی از قالبهای محتوا که میتوانید ایجاد کنید عبارتند از:
- نکات برتر آموزشی
- سخنان حکیمانه
- مراحل گام به گام انجام کار
- نقل قول
- نظرات کاربران
طراحی این موارد از قبل، نیاز به برنامهریزی زیادی ندارد اما بعد از انجام کار، طی مدت زمان کمتری میتوانید به طور مستمر محتوای عالی در اینستاگرام ایجاد کنید.
- از محتواهایی که قبلا در جای دیگر به اشتراک گذاشتید، استفاده کنید.
یک خبر خوب برای شما این است که لازم نیست حتما منابع بیپایان از ایدههای جدید و نو داشته باشید، بلکه میتوانید گاهی اوقات از محتواهای قبلی که در استراتژی محتوای شما بودهاند و آن را انتشار دادهاید، استفاده کنید و دوباره انتشار دهید. منظور این است که هدف این نیست که شما سختتر کار کنید، بلکه باید هوشمندانهتر کار کنید.
اگر وبلاگنویس هستید، ایمیلهای هفتگی را طراحی میکنید، پستهای فیس بوک را آماده میکنید و یا اسکریپتهای مربوط به پادکست یا فیلمهای یوتیوب را مینویسید، خود شما یک منبع خارقالعاده برای تولید محتوای اینستاگرام هستید. شما میتوانید یک بلاگ متن را به تصاویر کاروسلی یا به عبارتی همان گالری از تصاویر تبدیل کنید یا حتی میتوانید این بلاگ متن را در قالب چند پست تصویری یا ویدیویی مستقل منتشر کرد.
- محتواهای خود را بارها و بارها در پلتفرمهای مختلف مورد استفاده قرار دهید.
همان متن کوتاه و تک خطی که در ایمیلهای هفتگی ارسال میکنید، میتواند به یک پست گرافیکی متنی تبدیل شود. اسکریپتهای یوتیوبی که طی هفتههای گذشته نوشتید را میتوانید به صورت یک آموزش کوتاه 5 دقیقهای در قالب پست یا استوری منتشر کنید. شما نیازی نیست که چیزی را دوباره اختراع کنید و با انجام کارهای اضافه و بیهوده، کار را به خود سخت کنید. شما میتوانید و باید محتواهای خود را بارها و بارها در پلتفرمهای مختلف مورد استفاده قرار دهید. لطفا دقت کنید که فکر نکنید با تکرار این کار، تنبلی میکنید بلکه این کار، نوعی بازاریابی هوشمندانه است.
برای شروع، تکرار مجدد محتوای شما در طی بازهی زمانی مختلف، پیام برند شما را تقویت میکند. پیام شما باید در هر روز به صورت مجزا، توسط صدها برند تجاری و تجارتهای مختلف، بمباران شود. افراد باید 7 بار حداقل پیام یکسان شما را ببینند تا واقعا متوجه آن شوند و نکتهی دیگر که حائز اهمیت میباشد این است که همهی مردم همیشه و در هر زمانی، در پلتفرمهای مختلف فعال نیستند. این موضوع که شما در اخرین ایمیل ارسالی خود یک نکتهی انگیزشی یا آموزشی فوقالعاده بیان کردید، دلیل نمیشود که همین نکته را در اینستاگرام خود به اشتراک نگذارید.
شما ممکن است مخاطبانی که داشته باشید که ایمیلهای خود را هر ساعت چک میکنند اما هفتهای یک بار شبکههای اجتماعی دیگر را بررسی کنند و یا بالعکس، مخاطبان شما کسانی هستند که در شبکههای اجتماعی بسیار فعال هستند اما ایمیل خود را ماهی یک بار هم چک نکنند. بنابراین برای تاثیر بیشتر، محتوای خود را در چندین پلتفرم مختلف به اشتراک بگذارید. با انجام این کار، شما قادر خواهید بود که در کمترین زمان، محتوای عالی برای اینستاگرام خود ایجاد کنید.
- از اشتراک گذاری مجدد محتواهای قدیمی خود نترسید.
از آنجا که راز بازاریابی هوشمندانه و ایجاد محتوای عالی اینستاگرام در زمان کمتر، قادر بودن به استفاده از مطالبی است که از قبل در اختیار دارید، مروری بر مطالبی که طی 3 تا 6 ماه گذشته به اشتراک گذاشتهاید داشته باشید و به سوالاتی که ادامهی همین مطلب بیان شده است، در مورد خود پاسخ دهید.
- آیا میان کپشنهای موجود در زیر پستها، مورد خوبی وجود داشته است که به شکل یک پست گرافیکی تبدیل شود؟
نظرات کاربران نسبت به پستهای خود را بررسی کنید تا ببینید که از بین نظرات، کدام موارد را میتوانید به عنوان یک پست مجزا، تولید و منتشر کنید.
- آیا این امکان وجود دارد بعضی از پستها را با یکدیگر ترکیب کرد و به صورت تصاویر کاروسلی منتشر کرد؟
- کدام یک از پستها را میتوان به استوریهای اینستاگرام یا یک سری ویدیو تبدیل کرد؟
دنبال کنندگان اینستاگرام شما، خاطرشان نیست که شما محتوایی مشابه با محتواهای چند ماه پیش خود به اشتراک گذاشتید. همچنین آنها نمیتوانند تمامی پستهای شما را زیر و رو کنند تا بررسی کنند که این پست قبلا تولید شده است یا خیر. چرا که افراد زیاد اهمیت نمیدهند و این یک خبر عالی برای شماست. در حقیقت، هر استراتژی خوب اینستاگرام با آزمایشهای مختلف، تجزیه و تحلیل، با هدف افزایش سرعت و بهینهسازی ساخته شده است. بنابراین قبل از شروع به فکر کردن در مورد همهی چیزهای جدید، شما میتوانید محتوای خود را ایجاد کنید، سعی کنید به تمام مطالب عالی که قبلا منتشر کردید، نگاهی بیندازید.
- محتوای فیلد اصلی را در قسمت استوریهای خود به اشتراک بگذارید.
اگر از ایجاد محتوای عالی در فید اصلی و محتوای استوری اینستاگرام در کمترین زمان، احساس ناراحتی میکنید، نگران نباشید، چرا که در این مقاله ایدههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. محتوای استوری اینستاگرام برای مبتدیان، نباید استراتژی جداگانهای از استراتژی محتوای اصلی شما داشته باشد.
همین الان آخرین پست اینستاگرام شما حداقل به دو تا سه استوری اینستاگرام میتواند تبدیل شود. بله درست متوجه شدید. یک زمانهایی لازم است شما از تصاویر و ویدیوهایی که به اشتراک گذاشتهاید استفاده کنید تا بتوانید آن پست را به استوریهای مختلف تبدیل کنید.
به عنوان مثال، نگاهی به جدیدترین پست خود در اینستاگرام بیندازید. در نظر بگیرید قرار است این پست را به سه استوری تبدیل کنید. در قسمت کپشن، حتما متنهایی مربوط به تصاویر یا ویدیویی که منتشر کردید وجود دارد. الان باید مشخص کنید که قرار است متن را به صدای رسا جلوی دوربین بگویید یا اینکه به عنوان یک متن با پس زمینهی مختلف از آن استفاده کنید. به همین سادگی میتوانید پستهای خود را به استوری تبدیل کنید. در ادامه ایدههای مختلف برای استوری به شما داده میشود.
- ایده برای استوری اینستاگرام
- ایده استوری (پلن 1)
بخش 1: آیا میخواهید یکی از مهمترین عوامل ایجاد استوریهای جذاب در اینستاگرام را بدانید؟
بخش 2: کدام یک برای شما جذابتر است؟
الف) گفتن یک داستان
ب) به اشتراک تصاویر زیبا
بخش 3: ممکن است تعجب کنید اما واقعا انتخاب اکثر افراد، گزینهی الف میباشد. چرا گفتن یک داستان بسیار مهم است؟
بخش 4: داستان شما مانند کتاب یا فیلمی خوب است. اگر داستان شما شروع، میانه و پایان خوبی نداشته باشد، علاقهی مردم از بین خواهد رفت و شما را دنبال نمیکنند.
بخش 5: اجازه دهید تا مراحل را قدم به قدم طی کنیم.
بخش 6: استوری خود را با نکتهای جذاب یا به اصلاح “قلاب” شروع کنید تا مردم دلیلی برای تماشای آنها داشته باشند.
بخش 7: کالاها را دریافت کنید. نکات خود را در میان بگذارید، به صورت موجز داستان بگویید و مثال بزنید.
بخش 8: میتوانید مرتبا به میزان درگیری مخاطبان با استوری خود نگاه کنید. در حالت ایدهآل 12 بخش است.
بخش 9: همین است. آیا برای شما مفید بود؟ میتوانید نظرات خود را بیان کنید.
- افزایش نرخ تعامل استوریها و هایلایتهای اینستاگرام
- (8 ایده)
- ایده استوری (پلن 2)
بخش 1: امروز فکر کردم یک آموزش کوتاه و سریع در مورد چگونگی ایجاد داستانهای جذاب اینستاگرام با شما به اشتراک بگذارم.
بخش 2: تا پایان این 6 نکته، شما به دنبال ایجاد استوریهای اینستاگرامی هستید که بینندگان خود را از ابتدا تا انتهای آن قلاب نگه میدارد.
بخش 3: نکته اول- برنامهریزی کنید (افزودن اطلاعاتی کوتاه)
بخش 4: نکته دوم- داستانی را بگویید (افزودن اطلاعاتی کوتاه)
بخش 5: نکته سوم- برچسبها (افزودن اطلاعاتی کوتاه)
بخش 6: نکته چهارم- ارزش پیشنهادی را اضافه کنید (افزودن اطلاعاتی کوتاه)
بخش 7: نکته پنجم – زیرعنوان (افزودن اطلاعاتی کوتاه)
بخش 8: نکته ششم – کوتاه و شیرین (افزودن اطلاعاتی کوتاه)
بخش 9: برای ایجاد استوری بعدی اینستاگرام خود چه احساسی دارید؟
- ایده استوری (پلن 3)
بخش 1: میخواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم که چرا باید در استوریهای اینستاگرام حضور داشته باشید.
بخش 2: داستانها خسته کننده نیستند. این یک فاز نیست. این جا به جایی است که مشتریان و مصرف کنندگان شما بیشتر وقت خود را میگذرانند.
بخش 3: اگر باور نمیکنید به این سوال پاسخ دهید. اولین کاری که شما هنگام باز کردن برنامه اینستاگرام خود انجام میدهید چیست؟
بخش 4: دقیقا مانند شما، مشتریان و مصرف کنندگان شما نیز، فعالیت خود در اینستاگرام را با چرخش در استوریها شروع میکنند. بنابراین شما باید در آن جا باشید.
بخش 6: اما چگونه میتوانم این کار را به روش قانع کننده انجام دهم؟ من خیلی خوشحالم که از شما میپرسم. در اینجا 6 نکته مفید برای ایجاد داستانهای جذاب در هر زمان، ارائه شده است.
بخش 7: اشتراک پست اصلی فیلد در استوری و ترغیب مخاطبان به کلیک بر روی اسلاید برای بررسی آنها.
تا اینجا سه نوع ایدهی استوری به شما معرفی کردیم، روشهای مختلف برای ارائهی مطالب در بخش استوری وجود دارد که با کمی تفکر و ایده پردازی انجام میشود. اگر برایتان سخت است میتوانید از همین نمونهها استفاده کنید.