۱۰ استراتژی برای رشد بسیار سریع در اینستاگرام
۱۰ استراتژی برای رشد بسیار سریع در اینستاگرام با داشتن بیش از ۱ میلیارد نفر کاربر در هر ماه و با وجود بیش از ۲۰۰ میلیون کاربری که روزانه حداقل از یک پروفایل بیزینسی بازدید میکنند، استفاده از اینستاگرام برای کسب و کارها یک ضرورت است. حالا و در شرایطی که همچنان فاصلهگذاری اجتماعی، یک ضرورت است و افراد بیشتر از همیشه در خانه میمانند، زمان آنلاین بودن همه ما در حال افزایش است. در چنین شرایطی اینستاگرام فرصت فوق العادهای را در اختیار کسب وکارها برای ارتباط با مخاطبینشان فراهم میکند. حالا سوال اینجاست که آیا هنوز هم در مورد استفاده از اینستاگرام برای کسب و کارتان تردید دارید؟
فارغ از این که آیا کاربران اینستاگرام در حال تماشای فیلمهایی از مراحل درست کردن یک قهوه بسیار محبوب و مشهور هستند یا به دنبال یادگیری یک مهارت ساده برای استفاده در کارهای روزانه و یا اینکه از این پلتفرم صرفا برای وقت کشیِ زمان بین وعده های غذایی استفاده میکنند، کسب و کار شما فرصتی بسیار خوب برای دستیابی به این کاربران در اینستاگرام دارد؛ فرصتی واقعی برای رشد. با این حال، این رشد همینطوری اتفاق نمیافتد. در اینجا ۱۰ استراتژی برای رشد در اینستاگرام آورده شده است که همین حالا میتوانید شروع به کار کردن روی آنها کنید:
۱۰ استراتژی برای رشد در اینستاگرام
۱- به طور مکرر و مداوم پست بگذارید
بدون پست گذاشتن مداوم، انتظارات و علایق مخاطبان شما فروکش میکند. اگر هر روز برای مدتی پست میکنید اما بعد تا یک ماه پست نمیگذارید، فالوورهای شما یا سردرگم میشوند یا کاملاً شما را فراموش میکنند. در واقع، ممکن است هنگامی که شما در نهایت تصمیم به ارسال مجدد پست میگیرید، آنها دیگر شما را دنبال نکنند. شما در حقیقت با داشتن یک برنامه منظم، میزان تعامل مخاطب را به حداکثر میرسانید، بدون اینکه بخواهید بیش از حد زمان بگذارید و خود را به دردسر بیاندازید. لازم به ذکر است، هرگونه استراتژی اینستاگرامی باید به طور واضح تعداد ارسال پست را در یک زمان مشخص (مثلا یک ماه) مشخص کند و به این ترتیب، به شما در حرکت در مسیر کمک کند.
۲- از یک ابزار برنامهریزی استفاده کنید
همانطور که گفتیم، پست گذاشتن طبق برنامه و بهطور مداوم برای رشد بسیار مهم است. اما صحبت در مورد چنین موضوعاتی سادهتر از عمل کردن به آن است. به همین دلیل برای رشد قابل توجه در اینستاگرام، برنامهریزی و استفاده از ابزار برنامهریزی بهترین راه پیش رو است. برنامهریزی ارسال پستهای اینستاگرام نه تنها در وقت شما صرفه جویی میکند، بلکه باعث میشود استرس شما و احتمال خطا کردنتان نیز کاهش یابد.
خوشبختانه، اینستاگرام این کار را برای همه شما بازاریابهای شبکههای اجتماعی ساده کرده است. همانطور که میدانید، در حال حاضر اینستاگرام و فیسبوک، به علت داشتن مدیریت مشترک، از نظر امکانات و ویژگیهایشان، بسیار با هم هماهنگ هستند. با توجه به این موضوع، حالا امکان انجام برنامهریزی برای اینستاگرام در قسمت مدیریت تبلیغات فیسبوک (Facebook Ads Manager) وجود دارد. همچنین، چندین ابزار دیگر ارسال پست نیز در دسترس است که بسیاری از آنها با سایر امکانات مفید و لازم برای رشد در اینستاگرام، همراه هستند. اگر علاقه دارید که با برنامهریزی منظم در شبکههای اجتماعی، خصوصا اینستاگرام، تعامل فالوورها را با پیج خود را حفظ کنید، انواع ابزارهای برنامهریزی را بررسی کنید.
۳- لایو اینستاگرام را امتحان کنید
آیا میدانید ۸۲٪ از مردم تماشای یک لایو ویدئویی را به دیدن یک پست در شبکههای اجتماعی ترجیح میدهند؟
خوشبختانه، لایو اینستاگرام این کار را برای شما ممکن میکند و دلایل زیادی وجود دارد که باید آن را امتحان کنید. برای مثال، لایو اینستاگرام بهترین جایگاه را در فید استوری فالوورهایتان به شما میدهد. یعنی در صورتی که شما لایو بروید، در ردیف نمایش استوری به فالوورها، لایو شما جز اولین موارد، به کاربر نشان داده میشود. همچنین لایو اینستاگرام به طور خودکار پوش نوتیفیکیشنهایی را برای فالوورهای شما ارسال میکند تا به آنها اطلاع دهد که شما در حال لایو رفتن هستید.
در آخر، به نظر میرسد الگوریتم اینستاگرام به اکانتهای بیزینسی که از لایو استفاده میکنند، علاقه بیشتری دارد. این موضوع از رویه اینستاگرام نسبت به این پیجها مشخص است: آسانتر کردن دسترسی به پروفایل این پیجها به روشهای مختلف و تقویت امکان تعامل ارگانیک با آنها.
۴- با برندهای دیگر پارتنر شوید
برای سرعت بخشیدن به رشد اینستاگرامتان، چه راهی بهتر از پارتنر شدن با برندی که در حال حاضر فالوورهای زیادی دارد؟ این روش که مدت زیادی نیست که به اینستاگرام اضافه شده است، به نوعی یک روش بازاریابی یک تیر و دو نشان است؛ زیرا به کمک آن نه تنها محتوای خود را در معرض مخاطبان فعلی خود قرار میدهید، بلکه به مخاطبان جدیدی نیز از طریق یک همکاری مشترک سودمند دست خواهید یافت. برای داشتن مشارکتی موفق که موجب رشد کسب و کارتان شود، اطمینان حاصل کنید که شرکتهایی که میخواهید با آنها پارتنر شوید، به خوبی با اهداف کسب و کار شما هماهنگ باشند. جنس مخاطبان آنها باید با مخاطبان شما مرتبط باشد. همچنین مهم است که هنگام پیشنهاد مشارکت، یک برنامه مشخص ارائه دهید. این مشارکت چگونه به پارتنر پیشنهادی شما منفعت خواهد رساند؟ این کمپین مشترک بازاریابی اینستاگرامی چگونه خواهد بود؟
۵- برگزاری مسابقات
یک مسابقه اینستاگرامی راه دیگری برای در معرض دید قرار دادن پیج شما، برای رشد حساب کاربریتان است. چرا؟ اولا، مردم عاشق چیزهای رایگان هستند! شما هر چیزی را بهطور رایگان و به عنوان جایزه بدهید، افراد به احتمال زیاد استقبال میکنند. درواقع رقابت و جایزه دادن در اینستاگرام به خوبی شما را به آنچه که میخواهید یعنی افزایش فالوورها و افزایش تعامل نرخ پیج شما، میرساند. و برای رسیدن به چنین اهدافی نیز، چندین راه وجود دارد. به عنوان مثال، میتوانید از مردم بخواهید که:
- عکسهای شما را باز نشر کنند.
- نظر بگذارند و دوستانشان را تگ کنند.
- پستهای شما را لایک کنند.
- پستها یا استوریهای شما را به اشتراک بگذارند.
نکته مثبت دیگر این است که این مسابقات یا جایزه دادنها همیشه نیاز به برنامهریزی بیش از حد و یا پیچیده برای اجرا ندارد.
۶- به طور منظم استوری منتشر کنید
درست مثل لایو اینستاگرام، با استوری هم باید ارتباط خوبی برقرار کنید! چرا؟ دلیل اول اینکه روزانه ۵۰۰ میلیون نفر استوریهای اینستاگرام را میبینند و یک سوم از استوریهایی با بیشترین بازدید مربوط به کسب و کارها هستند. محبوبیت استوریها همچنان رو به افزایش است و نمایش برندتان در استوری، راهی دیگر به مخاطب برای تعامل با کسب و کار شما ارائه میدهد. همچنین میتوانید از طریق پیجهای تبلیغاتی، در استوری آنها تبلیغ کنید و کسب و کار خود را به مخاطبان بیشتری نشان دهید.
نکته دیگر که در مورد استوریها بسیار جالب است این است که استفاده از آنها بسیار راحت است. ایجاد یک استوری اینستاگرام تنها نیاز به یک عکس یا ویدیو دارد و با توجه به اینکه طول عمر آن تنها ۲۴ ساعت است، در حقیقت با ریسکی کم به اشتراک گذاشته میشود. همچنین اگر میخواهید عمر استوریهای قدیمیتر را افزایش دهید، میتوانید آنها را ذخیره کرده و در گروههای مرتبط با هم در قالب هایلایت، در پیجتان نمایششان دهید.
مرحله دوم برای ایجاد نوعی انسجام در صفحهتان، استفاده از قالبها و المانهای مشابه یا تکنیکهای ادیت عکس یکسان برای هر پست است. این کار باعث میشود که تصاویر و به طور کلی صفحه شما منسجمتر به نظر برسند. تلاش کنید بفهمید که چه نوع تم و قالب پست، برای آنچه که از نظر ظاهری میخواهید، مناسب است. شاید گاهی بد نباشد که با روشن کردن فضای عکس، ویرایشهای خود را شروع کنید، کمی درجه اشباع رنگ را بیشتر کنید تا رنگها مشخصتر شوند و همچنین تلاش کنید با تغییر بعضی موارد تمرکز را روی موضوع اصلی عکس قرار دهید.
۸- از هشتگ استفاده کنید
راه دیگر سریع و مؤثر و البته رایگان برای رشد اکانت اینستاگرام شما استفاده استراتژیک از هشتگها است. در حقیقت، پستهای اینستاگرامی که از هشتگ استفاده میکنند، در مقایسه با آنهایی که استفاده نمیکنند، ۱۲.۶ درصد افزایش نرخ تعامل را به دست میآورند. مادی عثمان در Sprout Social می گوید: “هشتگها نه تنها به کاربران شبکههای اجتماعی کمک میکنند که محتوا را سازماندهی و طبقهبندی کنند، بلکه آنها همچنین یکی از نیرو محرکههای پشت برخی از بهترین کمپینهای بازاریابی امروزی هستند که به وایرال شدن کمپینها کمک میکنند.”
اصولا هشتگگذاری بسیار مؤثر است زیرا به طبقهبندی محتوای مشابه کمک میکند و این باعث میشود که محتوای شما بیشتر و بیشتر قابلیت دیده شدن داشته باشند. احتمالاً به همین دلیل است که پستهای دارای هشتگ نرخ تعامل بسیار بیشتری نسبت به پستهای بدون هشتگ دارند. ضمن اینکه میتواند به جذب مخاطب جدید هم کمک کند. کاربری که یک هشتگ را جستجو میکند، ممکن است پست شما را هم ببیند و در نتیجه اگر محتوای شما مفید باشد، پیج شما را باز کند و جذب صفحه شما بشود.
۹- پول بدهید تا وارد بازی شوید
همه ما اغلب به دنبال فرصتهای رشدی هستیم که نیاز به باز کردن کیف پولمان نداشته باشد، درست است؟ در مورد اینستاگرام، در حالی که قطعاً میتوانید اکانت خود را به صورت ارگانیک رشد دهید، اما سرمایه گذاری حتی به مقدار کم میتواند یک ROI بالقوه عظیم برای شما به ارمغان بیاورد. چطور؟ خوب، اول از همه، اینستاگرام به شما این امکان را میدهد که بودجه خود را کنترل کنید، تبلیغات خود را به سمت مخاطبان بسیار خاص هدف قرار دهید و از میان طیف گستردهای از قالبهای تبلیغاتی (استوریهای تبلیغاتی، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات عکس، تبلیغات عکسهای اسلایدی و غیره) قالب مورد نیاز خود را انتخاب کنید. اسپانسرینگ صرفا یک پست میتواند به میزان قابل توجهی پیج شما را در معرض نمایش قرار دهد.
با توجه به این موارد گزینههای بسیار زیاد و انعطافپذیری در نحوه تبلیغ، وجود دارد که ممکن است موجب سردرگمیتان شود. بنابراین، از کم شروع کنید و با تبلیغ یکی از محبوبترین پستهای ارگانیک خود به مخاطبان مربوطه، تاثیر این تبلیغ را دنبال کرده و ارزیابی کنید. حتی اگر بودجه شما اندک باشد، ROI تان پتانسیل زیاد شدن را دارد، بنابراین با برخی محتوای پولی آزمایش کنید تا نرخ رشدتان را در اینستاگرام افزایش دهید.
۱۰- کارهای عامالمنفعه بکنید
به عنوان آخرین، اما نه کم اهمیتترین مورد، یک راه عالی برای رشد در اینستاگرام، نشان دادن وجه اصیل کسب و کار شما است که به دیگران، به جامعه و مردم، به ویژه در شرایط حال حاضر اهمیت میدهد. اگر شرکت شما قادر است به دیگران کمک کند، حتی به یک مقدار کوچک، چرا کمک نکند؟ این کار میتواند تهیه ماسکهایی برای کارکنان بخش درمان باشد، کمک مالی به موسسات خیریه تهیه غذا در منطقه یا شهرتان یا تهیه وعدههای غذایی برای پرستاران مشغول به خدمت. راههای زیادی برای ادای دین شما به جامعه وجود دارد و اگر چنین کاری میکنید، چرا کاری که انجام میدهید را با مخاطبان خود به اشتراک نگذارید؟ این امر نه تنها به آنها روحیه شفقت در کسب و کار شما را نشان میدهد، بلکه حتی میتواند برای دیگران هم الهام بخش باشد که آنها نیز اینطور کارهایی را انجام دهند.